نام و نام خانوادگی: معصومه عقیقی شریف

سمت مورد تصدی: رئیس اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان

تحصیلات/ مدارک و رشته تحصیلی: لیسانس مدیریت خدمات بهداشتی

اهداف

  1. ترويج فرهنگ بيمارمحوري
  2. تكريم بيماران و افزايش رضايت آنان
  3. رعايت اصول حرفه اي و اخلاقی پزشكی در ارتباط با بيماران
  4. افزايش اعتماد و اطمينان بيماران به بيمارستان و مشارکت بيشتر آنها در فرآيندهاي خود مراقبتی
  5. ايجاد آرامش بيشتر در بخشهاي بالينی و پيشگيري از نارضايتی هاي ذهنی بيماران و همراهان به واسطه نداشتن اطلاعات کافی
  6. کاهش آمار شكايات و تنش هاي ميان بيماران/همراهان با کارکنان بالينی
  7. پيشگيري از عوارض اجتماعی و خانوادگی براي بيماران

  رسالت کمیته

  رسالت کميته اخلاق بالينی افزايش رضايت بيماران، همراهان و خانواده هاي آنها با کسب اطمينان از رعايت مبانی حرفه اي و اخلاقی در ارائه خدمات است.

کمیته انطباق با امور اداری و فنی موسسات پزشکی با شرع مقدس از تاریخ ابلاغ توسط وزارت بهداشت به عنوان زیر کمیته اخلاق بالینی هر سه ماه یکبار برگزار خواهد گردید.

  1.  الف) برنامه ريزي و راهبري:

    1. تدوين و اجراي برنامه ارتقا رعايت استانداردهاي اخلاق بالينی در بيمارستان
    2. مميزي اخلاقی ضوابط بيمارستان به لحاظ رعايت موازي اخلاق حرفه اي
    3. مميزي و بهبود خط مشی ها، فرآيندها و دستورالعمل هاي اخلاقی و نظارت بر، تدوين و اجراي آن
    4. پيشنهاد راه حل هايی براي توزيع عادلانه منابع و ارائه پيشنهاد به ساير بخشهاي مرتبط

     ب ) پايش و  نظارت:

    • بررسی گزارشهاي مرتبط با سنجه هاي حقوق بيمار در اعتباربخشی بيمارستان و ارائه بازخورد مناسب شامل:
    1. آموزش و اطلاع رسانی به کارکنان در خصوص رعايت حقوق گيرنده خدمت و مفاد منشور حقوق بيمار و موازين انطباق
    2. نظارت بر رعايت صحيح منشورحقوق بيمار به صورت مستمر توسط کميته اخلاق پزشكی

    طرح موارد عدم انطباق و طراحی اقدام اصلاحی/ برنامه بهبود کيفيت در کميته اخلاق پزشكی

    طرح اقدام اصلاحی/ برنامه بهبود کيفيت در جلسات تيم مديريت اجرايی و اجراي اقدامات اصلاحی/ برنامه هاي بهبود کيفيت پس از تصويب و ابلاغ تيم مديريت اجرايی

    1. ارزيابی داخلی محور حقوق گيرنده خدمت طبق برنامه اعلامی از سوي دفتر بهبود کيفيت توسط اعضاي کميته اخلاق پزشكی و اخذ تصميمات اصلاحی/تدوين برنامه بهبود کيفيت در پياده سازي استانداردهاي حقوق گيرنده خدمت در جلسه مشترک تيم مديريت اجرايی و اعضاي کميته اخلاق پزشكی در بازه زمانی خود ارزيابی هاي اعتباربخشی
    2. بررسی موارد مرتبط با  نصب منشور حقوق بيمار در لابی، ورودي اصلی بيمارستان، ورودي بخشهاي بستري (به استثناي بخشهاي ويژه ) و اورژانس که از فاصله يک متري خوانا و قابل رويت باشد
    3. بررسی موارد مرتبط با رعايت حريم شخصی، محرمانگی اطلاعات و ارزش هاي مورد قبول بيماران در حين ارائه خدمات مراقبتی، تشخيصی و درمانی
    4. بررسی موارد مرتبط با  آگاهی رده هاي مختلف کارکنان از مفاد منشور حقوق بيمار متناسب با نقش خود( براساس ابلاغيه 387956 مورخ  10/8/88 ) مقام محترم وزارت وقت و براساس مصوبات کميته و انطباق عملكرد کارکنان بر اساس محتواي بندهاي مرتبط با خود در منشورحقوق بيمار
    5. آگاهی کارکنان نسبت به محتواي بندهاي منشور و استانداردهاي محور حقوق گيرنده خدمت مرتبط با عملكرد خود
    6. بررسی موارد مرتبط با تدوين خط مشی و روش ” راهنمايی و هدايت گيرندگان خدمت در سطح بيمارستان ” با حداقلهاي مورد انتظار و اطلاع کارکنان مربوطه از آن  و عمل بر اساس آن
    7.  بررسی موارد مرتبط با ارزيابی تيم مديريت اجرايی در فواصل زمانی از اثربخش بودن و کفايت اطلاعات ارائه شده به گيرندگان خدمت و در صورت نياز تدوين اقدام هاي اصلاحی/پيشگيرانه/برنامه بهبود کيفيت، و نظارت بر اجراي آن
    8. بررسی موارد مرتبط با نصب کارت شناسايی خوانا، عكس دار و قابل رويت از فاصله يک متري، روي سينه توسط کارکنان بيمارستان
    9. بررسی موارد مرتبط با اطلاع رسانی وآگاهی به کادر درمانی در خصوص اهميت و چگونگی معرفی خود در اولين برخورد با بيمار
    10. بررسی موارد مرتبط با رعايت استانداردهاي ملی پوشش بيماران توسط کارکنان و فراگيران بيمارستان
    11. بررسی موارد مرتبط با فراهم بودن تسهيلات لازم براي دسترسی بيمار/ ولی قانونی وي به پزشک معالج و اعضاي اصلی گروه پزشكی در طول مدت مراقبت و درمان توسط بيمارستان و خدمت اطلاع رسانی کارکنان درمانی در اين خصوص به گيرنده
    12.  بررسی موارد مرتبط با ارائه اطلاعات لازم در زمينه علت بيماري و روش درمانی در نظر گرفته شده، خطرات و عوارض احتمالی، سيربيماري، محاسن، روشهاي جايگزين ممكن و پيش آگهی به زبان ساده و قابل درک، دراختيار بيمار/ولی قانونی وي، بارعايت مدت زمانی که امكان انتخاب وتصميم گيري آزادانه براي ايشان فراهم باشد، قرار می دهند توسط پزشكان معالج پيش از اخذ رضايت از بيمار
    13. بررسی موارد مرتبط با اخذ رضايت آگاهانه در اقدامات تشخيصی درمانی تهاجمی و نيمه تهاجمی و موارد شوک درمانی، پرتو درمانی، پرتو تشخيصی، شيمی درمانی، آنژيوگرافی، بيهوشی و آرام بخشی متوسط تا عميق و استفاده از خون و فرآوردههاي خونی
    14.  بررسی موارد مرتبط با تدوين روش اجرايی ” حفظ محرمانگی و تعيين سطح دسترسی افراد مجاز به اطلاعات بيماران” با حداقل هاي مورد انتظار و اطلاع کارکنان از آن و عمل به آن
    15.  بررسی موارد مرتبط با تدوين خط مشی و روش ” رعايت و حفظ حريم خصوصی گيرنده خدمت ” با رعايت حداقل هاي مورد انتظار و مشارکت بيماران و خانواده آنها تدوين شده، اطلاع کارکنان از آن و عمل به آن
    16.  بررسی موارد مرتبط با  ارايه خدمات تشخيصی، درمانی و مراقبتی به بيماران با رعايت موازين انطباق، توسط کارکنان همگن و با رعايت احترام به شان و منزلت انسانی خدمت گيرندگان به ويژه در مواردي که بيمار دچار کاهش سطح هوشياري است و خود بيمار يا همراه وي درخواست مينمايد، به نحوي که مانعی براي کمک رسانی فوري به گيرنده خدمت نشود.
    17.  بررسی موارد مرتبط با  شناسايی نيازهاي عبادي گيرندگان خدمت توسط پرستاران هر بخش وتهيه تسهيلات لازم براي ايشان
    18.  بررسی موارد مرتبط با تدوين خط مشی و روش ” حمايت از گروه هاي آسيب پذير و جمعيت هاي در معرض خطر” با حداقل هاي مورد انتظار و آگاهی کارکنان از آن و عمل بر اساس آن
    19.  بررسی موارد مرتبط با  تدوين روش اجرايی ” نحوه ارائه خدمات به بيماران مجهول الهویه” بر اساس قوانين و مقررات و حداقل هاي مورد انتظار تدوين شده و کارکنان از آن آگاهی دارند و بر اساس آن عمل مينمايند
    20.  بررسی موارد مرتبط با ايجاد شرايط برخورداري گيرنده خدمت درحال احتضار، در آخرين لحظات زندگی خویش
    • بررسی گزارشهاي مرتبط با وضعيت رعايت ضوابط اخلاق حرفه اي از سوي حرفه مندان در بيمارستان و ارائه بازخورد مناسب
    •   بررسی گزارشهاي مرتبط با شكايات وارده مرتبط با اخلاق حرفه اي در بيمارستان و ارائه بازخورد مناسب
    •    پايش رعايت حقوق آزمودنی ها در پژوهشهاي جاري در بيمارستان
    • پايش وضعيت مديريت تعارض منافع در بيمارستان
    • نظارت بر حسن اجراي منشور حقوق بيماران

    ج) آموزش و پژوهش:

    • آموزش اخلاق حرفه اي به فراگيران و کليه ي شاغلین بيمارستان
    • برنامه ريزي، اجرا و ارزيابی برنامه آموزش اخلاق حرفه اي براي فراگيران و ارائه دهندگان
    • خدمات سلامت در بيمارستان متناسب با نيازسنجی هاي انجام شده
    • آشنا کردن بيماران و همراهان آنها با حقوق و تكاليف خود در بيمارستان
    • انجام و حمايت از پژوهش هاي مرتبط با اخلاق حرفه اي و حقوق بيمار

     د) ارائه خدمت:

    • ارائه مشاوره اخلاقی به مديريت و حرفه مندان بيمارستان در برخورد با چالشها و کشمكش هاي اخلاقی
    • ارائه مشاوره اخلاق بالينی به بيماران و همراهان آنها در تصميم گيري 
    •  ارائه مشاوره به حرفه مندان
    •  ارائه مشاوره در بررسی پرونده هاي تخلفات اخلاق حرفه اي ارجاعی از واحدهاي مختلف بيمارستان
    1. تدوين اجرا و پايش روش مدون براي تشريح نحوه رعايت اصول حرفه اي و اخلاق بالينی در بيمارستان سه حيطه اخلاق حرفه اي تيم پزشكی در ارتباط با بيمار،ارتباط با همكاران، وارتباط با جامعه
    2. تدوين دستورالعملی مدون با مشارکت تيم مددکاري اجتماعی و دريافت مشاوره از يک روانشناس در خصوص روشهاي اطلاع رسانی در زمينه بيماري يا فوت بيماران بر اساس اخلاق حرفه اي و منش انسانی
    3. آموزش نحوه اطلاع رسانی خبر ناگوار در زمينه بيماري يا فوت بيماران
    4. تعيين مسئولان و کارکنانی که لازم است درباره خسارت جسمی، روحی روانی و مالی ناشی از ارائه خدمات فرايند توضيح به مراجعين/ بيمار/ همراهان را انجام دهند
    5. تعین مسئولان و کارکنانی که لازم است فرايند اظهار پشيمانی و عذرخواهی ازمراجعين/بيمار/همراهان را انجام دهند
    6. تصميم در خصوص نحوه جبران خسارت به صورت موردي درباره خسارت جسمی، روحی روانی و مالی ناشی از ارائه خدمات فرايند وارده
    7. بررسی گزارش تحليلی نتايج موارد شكايات، انتقادات و پيشنهاداتِ بيمار، خانواده و کارکنان به صورت مشترک با کميته پايش و سنجش کيفيت و ارائه پيشنهادات اصلاحی/تدوين برنامه بهبود کيفيت به تيم رهبري و مديريت
    8. بررسی گزارش تحليلی نتايج رضايت سنجی از مراجعين، بيماران و خانواده همراهان به صورت مشترک با کميته پايش و سنجش کيفيت و ارائه پيشنهادات اصلاحی/تدوين برنامه بهبود کيفيت به تيم رهبري و مديريت
    9. طرح اوليه تخلفات کارکنان بالينی در کميته اخلاق بالينی با حضور تيم رهبري و مديريت و اخذ تصميم در زمينه برخوردهاي انضباطی با متخلفين احتمالی
    10. تعيين محل نگهداري مستندات مربوط به موارد سو رفتار حرفه ای کارکنان
    11. تصويب  کد براي خودکشی
    12. مشارکت فعال و برنامه ريزي توسط کميته اخلاق بالينی براي ارتقاي اخلاق بالينی و رفتار حرفه اي

شماره تماس:  ۰۸۱۳۳۱۱۸۰۴۴

شماره فکس:  ۰۸۱۳۳۱۲۲۲۳۱